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martes, abril 11, 2017

La "actitud autoayuda" y la "actitud científica" ante la enseñanza de Krishnamurti // The "self-help attitude" and the "scientific attitude" regarding the teachings of Krishnamurti


"Arbol solitario en un campo de lavanda con un paisaje de cielo tormentoso con profundidad de campo" 
"Lone tree in a lavender field with a stormy sky landscape with deep depth of field"
AnthonyZ Photography

La "actitud autoayuda" y la "actitud científica" ante la enseñanza de Krishnamurti

En demasiadas ocasiones la comprensión de la enseñanza de Krishnamurti se parece mucho a la comprensión de hechos científicos.

Uno, cuando estudia astronomía o zoología, no lo hace para mejorar "como persona"; lo hace en forma impersonal, sin esperar resultados que le afecten porque simplemente quiere comprender los hechos del universo.

Pero cuando encaramos la investigación de los hechos de la mente humana pareciera que perdemos ese norte y ya entramos en la corriente de "si comprendo esto me hará mejor persona".

Es un salto completamente irracional y obstaculiza la investigación. De hecho, al haber un interés desviado, una inclinación por ver ciertos hechos y no otros, toda indagación termina.

(...)

Cuando hablamos desde lo intelectual hay una atmósfera reconocible. Hay un ritmo, una poesía (digamos) diferente a cuando hablamos desde los estados meditativos.


Es decir, uno no transmite sólo las palabras; transmite también el estado desde donde surgen esas palabras.

El estado meditativo, así dure una sola frase, carga a esa frase de nuevas significaciones. 


Los estados meditativos son los únicos que armonizan instantáneamente a los demás planos.

De una conversación



English

The "self-help attitude" and the "scientific attitude" regarding the teachings of Krishnamurti

Too often the understanding of Krishnamurti's teaching is much like the understanding of scientific facts.

When you study astronomy or zoology, you do not do that seeking to improve yourself "as a person"; You do it impersonally, without expecting results that affect you because you simply want to understand the facts of the universe.

But when we face the investigation of the facts of the human mind it seems that we become disoriented and we are already in the stream of "if I understand this, that will make me a better person."

It is a completely irrational leap and obstructs research. In fact, because there is a deviant interest, an inclination to see certain facts and not others, all inquiry ends.


(...)
When we speak from the intellect there is a recognizable atmosphere. There is a rhythm, a poetry (say) different than when we speak from meditative states.

That is, one does not transmit only words; instead, we also transmit the state from which these words arise.

Even if we say only one sentence, the meditative state charges that phrase with new meanings.

The meditative states are the only ones that instantly harmonize the other planes.


From a conversation


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